Kurs
   Aktuelt
   Om Skolemøte
Kurs 10 og 11 Birgitte Fjørtoft
Skrevet av: , publisert 15.04.2019

 

Birgitte Fjørtoft

Lekens betydning - vårt profesjonetisk ansvar!

Halvdagskurs X 2

Vi vet at leken er helt avgjørende for barns trivsel og opplevelse av tilhørighet og at rike lekemuligheter i barnehagen gir et godt utgangspunkt for positivt samspill. I den nye Rammeplanen er det heldigvis slått fast at leken skal ha en sentral plass i barnehagen. Hva betyr dette i praksis? Hvordan kan vi la oss inspirere og berike av barns lekende væren i verden?

De ansattes tilstedeværelse og sensitivitet i møte med barns lek har avgjørende betydning for god kvalitet i barnehagen. Men hvordan henger dette sammen med vårt profesjonsetiske ansvar som barnehagelærere? Hvilken betydning har de ansattes tilstedeværelse og blikk for barns lekende samspill for de barna som strever?  Disse spørsmålene skal jeg leke meg litt med, mens jeg tar dere med inn i noen fortellinger fra denne magiske verdenen, som er barnehagen.

Målgruppe: barnehageansatte.

Birgitte Fjørtoft, er utdannet barnehagelærer fra DMMH og har master i barnehagepedagogikk fra NTNU/DMMH. Hun jobber 100 % som pedagogisk leder i Ankerskogen Barnehage på Hamar. Birgitte skriver den barnehagefaglige bloggen www.nyecherrox.no, og i for et år siden gav hun ut en fagbok i barnehagepedagogikk med tittelen «Læringens ville veier – Etiske møter i barnehagen». Birgitte deltar aktivt i den offentlige debatten om barnehagens innhold og barnehagelærerrollen, og i høst var hun blant annet med under offentliggjøringen av Kunnskapsdepartementets ekspertgruppes rapport om barnehagelærerrollen og kommenterte rapporten fra et praktikerperspektiv.  Birgitte reiser også innimellom rundt og holder foredrag på ulike konferanser, fagdager, plandager og personalmøter. 

[Gå tilbake]

 
Kontakt internettansvarlig | Designet og utviklet av www.minorg.no © 2024