Innspill til egen praksis på tema som:
Kommunikasjon og sosial samhandling med barn og unge Relasjonsbygging Barn og unges psykiske helse Ivaretakelse av barn og unges selvfølelse Råd for pedagogisk praksis Hvordan utøve en hjelp som kan utvikle seg til selvhjelp, dvs. at den unge integrerer hjelpen som en del av sitt eget repertoar.
Målgruppe: alle
Lisbeth Iglum Rønhovde har embetseksamen i spesialpedagogikk (cand.paed.spec.) fra Universitetet i Oslo og lang yrkeserfaring fra arbeid i skolen. Hun har i en årrekke jobbet med barn og unge og deres nærpersoner i hjem og skole, både som lærer, spesialpedagog, som pedagogisk-psykologisk rådgiver, seniorrådgiver i Statped og nå som spesialpedagog i barne- og ungdomspsykiatrien.
Rønhovde er en mye brukt foredragsholder landet rundt og vekker begeistring med sin praktiske tilnærming til fagstoffet. Hennes primære interessefelt er pedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger knyttet til barn og unge (fra førskole til vgs.) som av ulike grunner utfordrer med sin atferd.
I tillegg innehar hun spisskompetanse på områdene ADHD og Tourettes syndrom med ledsagende vansker.
Rønhovde har skrevet en rekke bøker for barn og unge på temaene ADHD, Dysleksi, Tourettes syndrom og dysleksi. Hun har også gitt ut fagbøkene
- Kan de ikke bare ta seg sammen. Om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom (Gyldendal Akademisk, 3.utgave 2018)
- … Og noen går det trill rundt for. Om hjernen, tenåringer og pedagogisk praksis (Gyldendal Akademisk, 2010)
- Abc om IOP. Håndbok for lærere. Eget forlag se: www.infoliten.no
Se for øvrig:
www.infolitenbok.no
Facebooksiden InfolitenBOK
|