Vi løfter fram den profesjonelle rollen til SFO-arbeideren, og plasserer den inntil den lekbaserte aktiviteten som er så framtredende i skolefritidsordningen. Skolefritidsordningen har en annen pedagogisk innretning enn skolen, og at dette krever en annen voksenrolle enn skolelærerens. Teoretiske og didaktiske poeng blir eksemplifisert i praksisnære eksempler, og disse blir drøftet i forhold til skolefritidsordningens målsetning.
Målgruppe: SFO-ansatte, SFO-ledere, lærere på barnetrinnet og skoleledere.
Knut Løndal er professor i kroppsøving ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet. Han har arbeidet med lærerutdanning siden 1992, og før det arbeidet han i barne- og ungdomsskole, folkehøgskole og videregående skole. I sin forskning interesserer Løndal seg for lek og selvbestemt fysisk aktivitet blant barn og ungdom, og om hvordan dette bidrar til helhetlig utvikling og læring. Han har tatt en doktorgrad med en avhandling om barns lek i SFO, og han har deltatt i flere store forskningsprosjekter med fokus på skolefritidsordningen.
|