Kurs
   Aktuelt
   Om Skolemøte
Kurs 29 og 30 Bente Knippa Vestad og Robert Didham
Skrevet av: , publisert 23.05.2019

 

 
B. Vestad og R. Didham

Bærekraftig utvikling i skolen – tverrfaglig arbeid og fagfornyelsen

Halvdagskurs X 2

Velkommen til et interaktivt seminar som vil kunne gi deg inspirasjon, økt kunnskap, kompetanse samt refleksjon omkring hvordan arbeide med bærekraftig utvikling i skolen. Hvilke kompetanser er nødvendig for å møte og endre aktuelle samfunnsutfordringer?

Ny læreplan løfter frem bærekraftig utvikling som et sentralt tema for tverrfaglig arbeid i fremtidens skole.

Målgruppe: ansatte i grunnskole og vgs

Robert Didham,og Bente Knippa Vestad er henholdsvis senterleder og rådgiver ved Senter for Samarbeidslæring for Bærekraftig Utvikling (CCL) ved Høgskolen i Innlandet.

Robert Didham
Har bred internasjonal bakgrunn i tverrfaglig forskning og kompetansehevingsprosjekter som baserer seg på bærekraftig utvikling innenfor lokalsamfunn, sosial læring og kollektiv deltakelse. Han har tidligere arbeidet ved The Institute for Global Environmental Strategies (IGES) i Japan.

Bente Knippa Vestad.
Har undervisningserfaring fra både grunnskole, folkehøgskole og høgskole. Hun har jobbet mye med dannelse samt bærekraftig utvikling og aksjonsforskning. En svoren tilhenger av studentaktive læringsformer, og arbeider med implementering av de tre tverrfaglige temaene i lærerutdanningen på Høgskolen i Innlandet.

Om senter for samarbeidslæring for bærekraftig utvikling
CCL er et forskningssenter ved Høgskolen i Innlandet som er tildelt UNESCO Chair for utdanning for bærekraftige levesett. Senterets hovedmål er å bidra til prosjekter nasjonalt og internasjonalt knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling, samt styrke nettverkssamarbeid om dette temaet. Høgskolen har mer enn 20 års erfaring med dette arbeidet. Senterets arbeid omfatter kunnskapsformidling til alle nivåer i samfunnet, fra klasserommet til FN systemet. I Norge leder senteret blant annet den nasjonale rådgivende gruppen for forbrukerundervisning, samt holder lærerseminarier og fagdager for lærere og lærerstudenter på vegne av Barne- og likestillingsdepartementet og forbrukerundervisning. CCL gir innspill til læreplaner, utvikler undervisningsmateriell, deltar i samfunnsdebatten og gir faglige råd til myndigheter. Internasjonalt koordinerer CCL nettverket PERL/UNITWIN. Senteret er nøkkelpartnere i arbeidet med UNESCO programmet Global handlingsplan for utdanning for bærekraftig utvikling, og utdanningsdelen av 10-årig Rammeplan for Bærekraftig Forbruk og Produksjon.

[Gå tilbake]

 
Kontakt internettansvarlig | Designet og utviklet av www.minorg.no © 2024